BJJ:n ja SW:n oheisharjoittelu

Olen tällä hetkellä aika huonossa kunnossa. Lihaskunto on hyvä ja voimatasotkin ihan menevä mutta painikunto on heikko. Johtunee siitä että tässä on melkein vuosi kun on itse pystynyt sparrailemaan. Nyt pitäisi päästä kuntoon ja haluan kertoa teille muillekin miten se minun mielestäni tapahtuu.

Katselin Häkkiradiosta Janne-Pekka Pietiläisen haastattelun ja hän nosti esiin erittäin tärkeän asian. Nimittäin oheisharjoittelun ylikorostamisen (etenkin aloittavilla harrastajilla). Foorumeilla saa välillä lukea kuinka BJJ:n aloittamista harkitsevat tai juuri aloittaneet hakevat neuvoa mitä eri oheisharjoitteita ja kuntopiirejä kannattaisi tehdä. Toiset miettivät ja empivät peruskurssillä lähtöä koska eivät ole tarpeeksi “hyvässä kunnossa” ja kertovat kuinka ennen aloittamista pitäisi ottaa vähintään kahden kuukauden kuntoremontti. Aloittaneet kyselevät punttiohjelmien perään ja millaisia lenkkejä pitäisi juosta.

Itsekin miettinyt paljon näitä juttuja, koittanut paljon erilaisia punttien kanssa vehtauksia ja juossut lenkkiä, tehnyt cross trainingia, erilaisia kuntopiirejä, milloin mitäkin. Lähinnä kesällä tulee enemmän tehtyä tämän kaltaista harjoittelua. No mites sitten kesän jälkeen kun syyskausi alkaa ja olen alkanut painimaan? Olen kovassa kunnossa, jaksan juosta nopeasti sekä pitkiä lenkkejä ja voimatasot ovat hyvät. Pitäisi siis helposti jaksaa painia se 5x6minuuttia treenin loppuun? Väärin! Yleensä kun sitä kausi alkaa huomaa että että ei jaksa painia samalla tavalla kuin on tottunut. Sitä voi puuskuttaa jo ekan erän jälkeen, eikä tekniikatkaan pysy kasassa kun joutuu keskittymään siihen että pystyy kontraamaan kaverin yritykset. Oma hyökkääminen hidastuu ja sparrista tulee selviämistaistelua. Näin mulle on usein käynyt.

Painiminen on siitä hauska laji että painimaan oppii painimalla. Juoksemaan juoksemalla ja voimannostoa nostelemalla rautaa ja niin edelleen. Mitä enemmän lajitreeniä tulee sitä paremmin treeneissä jaksaa useamman erän. Pietiläinen puhuu haastattelussaan peruskunnon merkityksestä ja siitä kuinka tärkeää aloittaneille olisi saada mahdollisimman paljon kilometrejä jotta taitotasoa saadaan nostettua. Peruskunto tulee kaikesta liikunnasta. Se on perusta minkä päälle rakentaa harjoittelu ja jaksaa kovat treenit. Hyvän peruskunnon omaavat jaksavat treenata enemmän ja paremmin.

Usein urheilijoilla peruskuntokausi keskittyy kesään ja syksyllä aloitetaan lajiharjoittelut. Mitä jos kesä meni ohi jo eikä tullut tehtyä peruskuntoharjoittelua vaan tuli vedettyä makkaraa ja rentouduttua mökillä? Mikä estää peruskunnon hankkimisen nyt? Tarvitaanko siihen välttämättä lenkkiä ja puntin kolistelua jos tavoite on kumminkin oppia painimaan ja kehittyä omassa lajissaan.

Painiminen on erinomaista peruskuntoa nostavaa urheilua. Mitä enemmän painit sitä enemmän kasvaa peruskunto ja puhuisin tässä kohtaa myös lajikunnosta tai painikunnosta minkä voi saavuttaa vain harjoittelemalla omaa lajiaan. Itselläni tämän syyskauden tavoite on nostaa peruskunto sille tasolle että pystyn taas harjoittelemaan enemmän ja paremmin.

Jos hyvin menee niin keväällä voisin jo lähteä kilpailemaan. Oma peruskunnon nostaminen tulee tapahtumaan niin että osallistun mahdollisimman paljon lajitreeneihin ja koitan saada mahdollisimman paljon sparriminuutteja. Tässäkin voi ottaa huomioon sen ettei joka erää tarvitse vetää sata lasissa vaan voimavarojaan voi myös säästellä niin että jaksaa useamman erän. Tempoa ja erien kovuutta voi nostaa pikku hiljaa. Flow-sparrailu antaa enemmän tärkeitä kilsoja mittariisi eikä se estää loppuun ottamasta pari kovaa erää.

En silti tarkoita etteikö oheisharjoittelu olisi hyvästä. Kisaajille se on todella hyvä juttu mitä pidemmälle kehitytään. Hyvä oheisharjoittelu on sellaista ettei varsinainen lajiharjoittelu kärsi siitä, että paikat ovat oheisharjoittelun jäljiltä jumissa tai et jaksa enää sparrata. Oikeanlainen jaksottaminen ja kausittainen oheisharjoittelu on hyvästä, kun se järjestetään fiksusti. Tässä yksi hyvä linkki kamppailu-urheiluun soveltuvasta punttiohjelmasta joka itselläni on toiminut erinomaisesti eikä ole haitannut lajitreenaamistani:

http://bia.fi/blog/2012/11/hyva-perus-ja-maksimivoimaohjelma-531/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s